Rock'n Roll Blåa Ögon


en blogg om musik och mitt högintressanta liv i storstadsmetropolen uppsala.

Name:
Location: Uppsala, Sweden

Äntligen en riktig student i Uppsala. Efter ett halvår i frankrike och en termin som köksmästare på Värmlands lutar jag mig tillbaka och njuter av uppsalas studentliv!

Friday, March 14, 2008

Vampire Weekend

Kan man lätt kalla det! Fövrigt ett mycket bra album med gruppen med samma namn. MEN Tenta imorgon och jag bokstavligen klättrar på väggarna! Jag vill skriva tentan NU NU NU NU! Orkar inte vänta längre, sen får det gå som det vill men jag vill göra det nuuuuuuuu!

Vill ägna ett par ögonblick till att visa min kära vän TovisAnsjovisKnasPluttSkruttFillimums att jag tycker att hon inte ska vara lessen för att hon uppenbarligen haft världens sämsta vecka. Tänk istället att NÄSTA vecka kan ju faktiskt inte bli lika stört dålig som den här! Hoho. Jag är bäst på att trösta.

Dricker calles fruktansvärt starka kaffe och försöker samla mig. Jag vet inte, kanske blir det bara värre nu av att trassla ihop saker? jag VET att jag har lite dålig koll på årtalen runt Händel, Bach, Haydn, Mozart och Beethoven. Wä nu rörde jag ihop dem igen. Fan jag byter plats på Händel och Haydn jämt, men jag får tänka att Händel och Bach hör ihop för dom är föddda samma år. Och sen att att Haydn skrev flest symfonier (104st) och sen att Mozart skrev 50st och att Beethoven bara skrev 9. Kommer man ihåg det så kan man ordningen och dessutom minns man VARFÖR. Och det ska jag tala om för dig. Haydn arbetade som helanställd hos en furste och hade som uppgift att veckovis producera ny musik. Medan Mozart bara delvis var anställd så och delvis frilansande. BEETHOVEN däremot, den gamle räven han lyckades försörja sig helt på musiken utan att ha en anställning som frilansare. DET DU! Oj nu höll jag på att glömma vad det var jag pratade om, Alltså! Anledningen till att haydn skrev så många var att han inte bestämde själv att han ville göra en symfoni, han var tvungen för att det var hans arbetsuppgift. Beethoven däremot som fick göra lite som han ville för alla ville ha hans musik ändå bemödade sig bara göra 9 st. Å Andra sidan skall tilläggas att den nionde ju gjordes (liksom missa solemnis) när han var helt döv vilket han nog ska ha lite cred för. Han skrev dessutom en sablarns massa pianosonater där de sista också skrevs när han blivit döv, de har ett fantastiskt vackert vemod. Finns på youtube. till exempel om man söker "beethoven Op. 110".

Om ni vill lyssna på mer söta saker så sök på Baba Yetu på youtube. Sååå skön låt!Puss!

HÄR HAR VI DEN GAMLE RÄVEN!

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hehe söt!nu bidde det gensat mycket, mycket bättre =)
för övrigt måste Peter Dalle och Beethoven vara släktingar.. haha.. lycka till på tentan nu!själv ska jag till havet och MEDITERA! MU! kyss, love you kiss you

11:53 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home